Je kinderen wassen. Voor sommige ouders een heerlijk momentje samen zijn met de kindjes, voor anderen een ware nachtmerrie… want… al die spetters en plassen overal.
Maar hoe vaak stop je ze nou best in bad? En hoe doen wij dat?

Ik heb altijd genoten van de badtijd. Toen Levi klein was gingen we ook steevast samen in bad, zodra hij zelfstandig kon zitten. Die kans heb ik nu nog niet gekregen met Lewis. We wonen even in bij mama, maar daar is enkel een douche. Deze week wordt onze nieuwe badkamer geïnstalleerd, dus nog even geduld en ik kan mijn verloren tijd inhalen en zelfs met beide knulletjes in bad.
Voorlopig moeten we ons nog even behelpen en gaan ze om de beurt in het babybadje dat we in de douche zetten.

Levi is wel een waterratje. Hij speelt ontzettend graag in en met water. Hij is ook al groot, dus ik kan hem in zo’n babybadje al gerust alleen laten spelen, terwijl ik zijn broertje klaarmaak om daarna in bad te gaan. Het voordeel van een badje in de douche te zetten, is dat alles nat mag worden. Dat is een hele troost. Bij ons thuis speelde Levi vaak dat hij kon duiken en dan lag het water vaak tot halverwege mijn badkamer. Dat was wel wat opkuiswerk nadien, maar hij had echt de tijd van zijn leven.

Hij zou alle dagen in bad kunnen en liefst nog twee keer. Dat heeft hij wel van zijn papa. Die is ook heel erg proper. Hij werkt op een chemisch bedrijf, dus daar is douchen een onderdeel van zijn shift. Het gebeurt dus wel dat papa drie keer op een dag onder de douche staat.

Voor kindjes is dagelijks wassen ook weer niet aangeraden. Dat gebeurt dus ook niet bij ons.
Levi gaat een keer meer in bad per week dan Lewis. Zo’n drie keer. Om de dag, maar af en toe slipt er zo wel eens een extra dagje tussen. Een schoon gezicht en propere handen vind ik altijd wel belangrijk, dus er komt dagelijks wel een washandje aan te pas.
Natuurlijk zijn er altijd situaties waar hij thuiskomt met gitzwarte voeten of zand onder zijn nagels. Ik zorg wel steeds dat hij presenteerbaar buiten komt. Als leerkracht word ik vaak geconfronteerd met kindjes van alle leeftijden waar de hygiëne te wensen over laat. Hoe je het ook draait of keert, daar vellen mensen een oordeel over en dat wil ik niet voor mijn kinderen.
Omdat Lewis nog klein is, probeer ik hem niet te veel in bad te stoppen. Elke ochtend geef ik hem wel frisse billen met een washandje. Maar hij gaat twee keer per week in bad. Soms drie keer, als we iets te doen hebben in het weekend. Ik was hem ook nog steeds met een zeepvrije gel. Later nog genoeg leuke zeepjes om wild mee te gaan.