Mijn man is als kind getest op ADHD. Als ik naar Levi kijk, dan begrijp ik wel dat zijn leerkrachten dat voorstel voor zo'n test ooit geopperd hebben aan zijn ouders.


Het gebeurt echt vaak dat ik me druk maak in zijn gewiebel.
Levi lijkt er maar niet in te slagen om goed op zijn stoel te zitten. Ik weet niet hoe hij dat op school doet. Misschien staat hij daar vooral recht, omdat ze lage tafels en stoelen hebben.
Hier gaat er
geen maaltijd voorbij zonder dat we hem verschillende keren corrigeren op zijn houding. Hij hangt vaak half op zijn stoel, zit op één knie op de rand, zit schuin, staat recht, zakt onderuit met zijn knieën tegen de tafelrand, … Het is enorm vermoeiend om hem bezig te zien.
Het gebeurt dan ook dikwijls dat hij van zijn stoel afglijdt en op de grond valt.

Het is een dagelijkse strijd en we lopen voortdurend opmerkingen te maken. Dit maakt het voor ons niet leuk, maar voor hem evenmin.
Hij had een kinderstoel, om goed aan de tafel te kunnen zitten. Maar net omwille van al die klim- en klauterkunsten hebben we de stoel weggedaan en zit hij nu op een gewone stoel. Hij is ook van die kinderstoel een paar keer lelijk gevallen of anders kwam hij wel met zijn voet of vinger vast te zitten in de eerste beste opening die hij kon vinden.
In het begin ging die grote stoel ook echt goed. Hij zat wel vaak op zijn knieën, maar dat kan je hem niet kwalijk nemen. Hij heeft zijn gestalte nog niet helemaal mee.
Ondertussen zijn we het echt beu en twijfelen we zelfs om toch de kinderstoel weer terug te zetten.
Het liefst van al wil ik gewoon een oplossing.
Hij is erg beweeglijk, maar ik weet dat we hem niet zullen moeten laten testen op een aandachtstoornis. Op tweejarige leeftijd kon hij muisstil films van 90 minuten uitkijken en ook nu kan hij netjes stilzitten met zijn tablet op schoot.
Zet hem echter met die tablet aan tafel en het is om zeep. Wat is hier aan de hand? Hoe krijg ik hem netjes op zijn stoel?