Levi was een ontzettend gemakkelijke baby. Hij sliep super goed overdag en 's nachts. Tijdens de eerste jaren als mama heb ik niet zo veel vermoeidheid gekend. Maar hoe zit dat nu met Lewis?

Daar zit het toch een beetje anders, vrees ik. Levi sliep al door in het ziekenhuis en met Lewis heb ik ook een nacht ijsberend op de gang doorgebracht omdat ik hem niet gesust kreeg.
Heel lastig was hij zeker niet. Maar ik werd wel op de proef gesteld met de onderbroken nachten de eerste weken. Gelukkig was het zomervakantie en moest Levi niet naar school. Dus waren we wat later gewassen en aangekleed, dan was het maar zo.

Rond 7 weken gingen we op vakantie en sliep hij het merendeel van de reis door. Nadien geraakte hij helemaal in een routine. Maar enkele maanden later werd slapen moeilijker. Vooral overdag is hij nu moeilijk in slaap te krijgen. Slaapt hij toch, dan is het zelden voor lang.
Hij komt zelden aan 2 uurtjes aan één stuk slapen.


Hoewel dat best wel lastig is om hem de hele dag bezig te houden, heeft het als voordeel dat hij 's avonds heel snel uitgeput is en de nachten goed overbrugt.
Als we een dag thuis zijn, bijvoorbeeld in het weekend, dan staan we tussen half 7 en 7 op en drinkt hij meteen zijn eerste flesje. Meestal blijft hij de hele voormiddag wakker. Af en toe krijg ik hem tegen 10 uur in zijn bed en dan slaapt hij maar een halfuur tot een uur, omdat het dan tijd is voor zijn patatjes. Soms slaapt hij ook helemaal niet. In dat geval probeer ik hem er na de patatjes, tegen een uur of twaalf in te stoppen. Dan valt hij gewoonlijk wel in slaap, op voorwaarde dat de kamer helemaal donker en stil is.
Met wat geluk slaapt hij dan 2 tot 3 uur.
Heeft hij in de voormiddag een dutje gedaan, dan slaapt hij maar een uurtje in de namiddag en moet je hem weer bezighouden tot er fruitpap geserveerd wordt.
Lewis kan wel goed alleen spelen, maar hij heeft een hangerige fase, dus hij zit liever op schoot of op de arm.
Gelukkig valt hij 's avonds om acht uur al wel in slaap. Afhankelijk van de laatste voeding geef ik dan nog een fles tussen tien en elf en dan drinkt hij die half slapend op of nadien valt hij weer in slaap.

Een tijdje geleden werd hij 's nachts nog wel eens wakker. Meestal valt dat nu nog op te lossen met het teruggeven van zijn tutje. Wordt hij te vroeg op de ochtend wakker, dan neem ik hem nog een uurtje bij mij en kan hij lekker verder slapen, tot onze dag opnieuw begint.